Naprawa półautomatycznej skrzyni biegów – kiedy warto to zrobić?

Półautomatyczne skrzynie biegów to rozwiązanie, będące kompromisem pomiędzy skrzynią automatyczną, a standardową skrzynią manualną. Są kierowcy, którzy cenią to rozwiązanie, albowiem półautomatyczna skrzynia biegów jest wygodna w eksploatacji. Skrzynia półautomatyczna wymaga serwisowania, a także napraw, w przypadku stwierdzenia pierwszych objawów awarii. Im wcześniej kierowca odwiedzi serwis, tym lepiej, bo koszty naprawy będą niższe.

Jak wygląda jazda z półautomatyczną skrzynią biegów? Kierowca sam wybiera biegi, najczęściej za pomocą lewarka zamontowanego w standardowym miejscu (w tunelu środkowym), albo przy pomocy łopatek, znajdujących się przy kierownicy samochodu. Kierowca musi jedynie poruszać łopatkami albo gałką, do przodu lub do tyłu, by zmieniać bieg na wyższy, albo niższy.

Nie musi za to operować sprzęgłem, w samochodzie z półautomatyczną skrzynią biegów w ogóle nie ma pedału sprzęgła. Kiedy kierowca poruszy gałką albo łopatką, za całą zmianę biegu odpowiada układ elektromechaniczny, albo elektrohydrauliczny. Zależnie od tego, jakie rozwiązanie zastosował producent auta.

Skrzynie półautomatyczne są bardzo wygodne w eksploatacji, zwłaszcza podczas jazdy po mieście. Kierowca nie musi nieustannie operować sprzęgłem i dźwignią zmiany biegów. Skrzynie półautomatyczne można znaleźć w samochodach wielu klas, nie tylko w autach premium.

Oznaki uszkodzonej skrzyni biegów – kiedy skrzynia półautomatyczna wymaga naprawy?

Półautomatyczna skrzynia biegów wymaga regularnego serwisowania. Podstawowa czynność to wymiana oleju przekładniowego. AutoDuet, serwis Volvo w Warszawie jest idealnym miejscem do wymiany oleju w półautomatycznej skrzyni biegów. Warto pamiętać, że regularna wymiana oleju to najlepszy sposób na uniknięcie wielu awarii.

Warto również pamiętać o dobraniu oleju o odpowiedniej specyfikacji, zgodnej w stu procentach z zaleceniami producenta samochodu. To bardzo ważne dla prawidłowej eksploatacji skrzyni. Wiemy to z doświadczenia.

A jakie są typowe awarie półautomatycznych skrzyń biegów? Jak rozpoznać, że warto odwiedzić dobry serwis, zajmujący się naprawami półautomatycznych skrzyń biegów?

  • Ślizganie się tarczy sprzęgła, co powoduje, że auto bardzo słabo przyspiesza, pomimo tego, że obroty wzrastają. Mogą pojawić się też problemy z ruszaniem, a także znaczna utrata mocy podczas jazdy pod górę. W półautomatach do przenoszenia mocy z silnika na skrzynię stosuje się standardowe sprzęgło z tarczą cierną (takie samo, jak w samochodach ze zwykłą skrzynią manualną). Każde sprzęgło się zużywa w trakcie eksploatacji pojazdu. Po wymianie sprzęgła niezbędna jest również kalibracja półautomatycznej skrzyni biegów.
  • Niewłaściwa zmiana biegów i niewłaściwa reakcja skrzyni na polecenia kierowcy. Źródłem problemów mogą być uszkodzone czujniki albo elektrozawory. Zazwyczaj (co również wiemy z doświadczenia przy pracy z takimi skrzyniami) zawodzą czujniki. Znalezienie uszkodzonego czujnika jest możliwe dzięki diagnostyce, z użyciem profesjonalnego komputera diagnostycznego.
  • Wycieki oleju przekładniowego – plamy oleju pod autem, mokra obudowa skrzyni biegów, szum w trakcie jazdy i coraz gorsza praca skrzyni biegów. Im mniejszy poziom oleju przekładniowego w skrzyni tym większe prawdopodobieństwo jej całkowitego zniszczenia na skutek zatarcia. Wycieki mogą być spowodowane przez uszkodzony wysprzęglik półautomatu.
  • Uszkodzone elementy wykonawcze, na przykład akumulatory ciśnienia i pompy, stosowane w skrzyniach półautomatycznych ze sterowaniem hydraulicznym. Objawy awarii to problemy z właściwą zmianą biegów, a także szarpanie.

Każdą naprawę powinna poprzedzić dogłębna diagnostyka, wykonana na profesjonalnym sprzęcie. Pozwoli ona określić wszystkie przyczyny awarii, skróci czas naprawy i zmniejszy koszty naprawy. W firmie AutoDuet zawsze przeprowadzamy kompleksową diagnostykę półautomatycznych skrzyń biegów. Nasz fachowy personel potrafi precyzyjnie ustalić winnego awarii skrzyni.

Konsekwencje uszkodzonej skrzyni biegów

Jazda z uszkodzoną półautomatyczną skrzynią biegów nie jest możliwa. Awaria będzie się pogłębiać, powodując dalsze uszkodzenia. Samochód może zostać unieruchomiony w najmniej spodziewanym miejscu.

Dlatego jeśli zauważysz pierwsze objawy awarii – odwiedź AutoDuet, warsztat Volvo w Warszawie.

Zajmiemy się Twoją skrzynią półautomatyczną jak autoryzowany serwis Volvo w Warszawie. Naprawiamy skrzynie biegów wszystkich typów.