Kiedy należy wymienić pasek klinowy w samochodzie?
Pasek klinowy znany jest również jako pasek osprzętu, pasek alternatora i pasek wieloklinowy. To bardzo ważny podzespół, a jego zerwanie zawsze unieruchamia samochód. Musisz umieć rozpoznać oznaki awarii paska klinowego w Twoim samochodzie. Dzięki temu będziesz w stanie odpowiednio szybko zareagować na zbliżającą się awarię.
Co się stanie, jeśli dojdzie do zerwania paska klinowego? Alternator przestanie pracować. Silnik i inne układu samochodu będą działać tak długo, jak dalece wystarczy prądu zgromadzonego w akumulatorze. Być może uda Ci się przejechać kilkaset metrów, zanim wszystko przestanie działać. Wtedy bezwzględnie musisz wezwać lawetę. Ten mały i często niedoceniany element osprzętu silnika potrafi unieruchomić samochód.
Oznaki zużycia paska klinowego
Pierwsza oznaka zużycia paska klinowego to hałas, który dobiega spod maski. To wyjątkowo dokuczliwe piszczenie. Może ono zwiastować awarię paska, ale może być też spowodowane przez uszkodzony napinacz paska klinowego albo przez wytarte koła pasowe.
Druga oznaka uszkodzenia paska to widoczne uszkodzenia. Zmiana koloru z czarnego na szary, mikropęknięcia poprzeczne i wzdłużne, wykruszenia gumy. To oznaki, że pasek trzeba jak najszybciej wymienić.
Trzecia oznaka uszkodzenia paska to zabrudzenia olejem silnikowym, który może wyciekać na skutek awarii uszczelnień (simmeringów) wałów silnika.
Jak często należy go wymieniać?
Pasek wieloklinowy dobrego producenta może bez problemu pracować nawet kilka lat. Jaka może być jego trwałość? Nawet 80 tys. km przebiegu. Najtańszy pasek powinien wytrzymać minimum 25 – 30 tys. km przebiegu. Pasek najlepiej wymieniać prewencyjne co kilka lat.
Jak jest zbudowany pasek klinowy?
Pasek klinowy pracuje pod maską każdego samochodu z silnikiem benzynowym, diesla i z napędem hybrydowym. Jego podstawowa rola to przekazywanie napędu z koła pasowego na wale korbowym na alternator (prądnicę). Dzięki temu wytwarzany jest prąd, który służy do zasilania instalacji elektrycznej samochodu i ładowania akumulatora. Pasek klinowy napędza również sprężarkę klimatyzacji w samochodach z silnikami diesla i benzynowymi (w hybrydach jest ona napędzana przez silnik elektryczny). Ma taką samą budowę jak pasek rozrządu. Produkuje się go z mocnej mieszanki gumowej na wzmocnieniu wykonanym z kordu. Może to być kord stalowy albo z tworzywa sztucznego.
Gdzie znajdziesz pasek klinowy pod maską?
Najpierw znajdź alternator (prądnicę). To charakterystyczny podzespół, który przypomina wyglądem silnik elektryczny. Jest przymocowany do bloku silnika. W niektórych autach musisz zdemontować górną osłonę silnika. Jeśli znajdziesz alternator, zauważysz koło pasowe znajdujące się w jego przedniej części. Pasek łączy koło pasowe alternatora z kołem pasowym na wale korbowym. Stosuje się też napinacz, najczęściej sprężynowy, który zapewnia paskowi właściwe napięcie.
Czy pasek wieloklinowy to droga część?
Pasek wieloklinowy należy do tanich części zamiennych. Markowy pasek klinowy możesz kupić za kilkadziesiąt złotych. Dlatego nie warto wybierać najtańszych części.
Jak znaleźć odpowiedni pasek klinowy do samochodu? Musisz dobrać pasek, wykorzystując podstawowe dane o aucie, takie jak marka, model, wersja silnika. W wielu sklepach możesz dobierać części, korzystając z numeru VIN auta. To najpewniejsza metoda.
Ile czasu trwa wymiana paska i czy jest skomplikowana?
To zależy od samochodu. W niektórych autach dostęp do paska jest bardzo prosty. Mechanik musi jedynie zdjąć dolną lub górną osłonę silnika, zwolnić napinacz i zdemontować pasek. Są też auta, gdzie dostęp do paska jest utrudniony. Sama wymiana wygląda tak samo, ale sporo czasu zabiera demontaż podzespołów, które blokują dostęp do paska osprzętu.
Gdzie wymienić pasek osprzętu?
Zapraszamy do Auto Duet Serwis Volvo Warszawa w Duchnowie koło Warszawy, przy Szosie Mińskiej 62. Naszą specjalizacją jest naprawa Volvo w Warszawie, ale naprawiamy też pojazdy innych marek. Mamy wykwalifikowanych mechaników, którzy dysponują świetnym sprzętem. Zapraszamy!