Sprzęgło DSG 7 – kiedy nadaje się do naprawy, a kiedy konieczna jest wymiana?
Sprzęgła DSG zyskują na popularności i coraz częściej montowane są w samochodach. Zdobyły serca kierowców, gdyż zmiana biegów nie wiąże się z dobrze im znanym spadkiem mocy. Niestety, podobnie jak każdy element w pojeździe, może ulec zużyciu lub – co gorsza – awarii! Kiedy naprawa sprzęgła DSG wystarczy, a kiedy konieczna będzie wymiana skrzyni?
Skrzynie dwusprzęgłowe DSG 7 znajdują zastosowanie w wielu samochodach grupy Volkswagen, na przykład w Volkswagenach, Audi, Seatach oraz Skodach. Jest to system o nieco skomplikowanej konstrukcji, która może ulec awarii. W tym wpisie podpowiemy, jak objawia się awaria tego sprzęgła, kiedy możliwa jest jego naprawa, a kiedy wyłącznie wymiana.
Czym jest sprzęgło DSG?
Sprzęgło DSG, nazywane jest również skrzynią dwusprzęgłową DSG (Direct Shift Gearbox). Na pierwszy rzut oka przypomina automat, jednak różnią się od siebie przede wszystkim sposobem działania. Skrzynia dwusprzęgłowa, jak sama nazwa wskazuje, posiada dwa sprzęgła, po jednym dla każdej ze skrzyń zamkniętych w obudowie DSG. Jedna z nich odpowiada za biegi parzyste, druga – za nieparzyste. Kierowcy, którzy mieli do czynienia ze skrzynią dwusprzęgłową, wskazują na ogromną łatwość w zmianie biegów.
Objawy awarii sprzęgła DSG
Sprzęgło DSG, podobnie jak każdy inny element w pojeździe może ulec awarii – jest na to narażone ze względu na ciągłe używanie podczas jazdy. Do typowych objawów problemów ze sprzęgłem należą:
- szarpanie i wibracje podczas ruszania,
- opóźnienie przy zmianie biegów,
- przegrzewanie się skrzyni biegów,
- dziwne dźwięki towarzyszące zmianie biegów,
- spadek mocy i dynamiki podczas jazdy.
Po zauważeniu któregokolwiek z symptomów, warto udać się do mechanika, który oceni, czy przyczyną są problemy ze sprzęgłem.
Kiedy sprzęgło DSG można naprawić?
Na szczęście usterka sprzęgła DSG nie zawsze oznacza jego wymianę – czasem wystarczy naprawa! Kiedy? Gdy wyżej wymienione objawy zużycia sprzęgła są sporadyczne. W takiej sytuacji najczęściej wystarczy regeneracja niektórych elementów sprzęgła lub jego regulacja. Naprawa wystarczy również w momencie, gdy usterka dotyczy zużycia tarcz sprzęgłowych. Można je po prostu wymienić, szczególnie gdy inne elementy sprzęgła w żaden sposób nie ucierpiały.
Kiedy konieczna jest wymiana sprzęgła?
Niestety, zdarza się również, że konieczna jest wymiana sprzęgła. Najczęściej dotyczy to uszkodzeń mechanicznych i braku możliwości skutecznej regeneracji. Wymiana może okazać się również jedynym rozwiązaniem, gdy usterki pojawiają się regularnie, a skrzynia często się przegrzewa – wysoka temperatura może prowadzić do trwałych i poważnych uszkodzeń. Zaawansowane zużycie poszczególnych elementów może być także przesłanką do wymiany sprzęgła.
Jak zapobiegać awarii sprzęgła DSG?
Skrzyni DSG można pomóc i przedłużyć jej żywotność! Wystarczy odpowiednio dbać o ten element. Wymaga on regularnych czynności eksploatacyjnych, aby zachować go w jak najlepszym stanie technicznym. Należy przede wszystkim wymieniać olej, koło dwumasowe, moduł sprzęgła i inne elementy w miarę ich zużywania. W ten sposób można uniknąć niektórych usterek wynikających ze zużywania się elementów sprzęgła.
Dokonaj naprawy lub wymiany sprzęgła DSG 7
Zauważyłeś niepokojące objawy świadczące o uszkodzeniu sprzęgła DSG 7? Nie czekaj i odwiedź AutoDuet. Dokonamy kompleksowej diagnostyki, dzięki której odkryjemy, gdzie leży problem. Na podstawie jej wyników stwierdzimy, czy wystarczy naprawa sprzęgła, czy też nie obejdzie się bez jego wymiany. Bez względu na metodę, po wizycie w naszym serwisie Twój samochód będzie jeździł jak nowy. Podpowiemy Ci również, jak odpowiednio dbać o dwusprzęgłową skrzynię biegów i na co szczególnie zwracać uwagę, aby uniknąć awarii tej części pojazdu w przyszłości!