Wszystko, co musisz wiedzieć o wymianie rozrządu w aucie
Rozrząd steruje elementami doprowadzającymi paliwo do cylindra silnika tłokowego, by potem usunąć z niego spaliny. To jedna z najważniejszych funkcji, dzięki której samochód jest w stanie ruszyć. Z tego powodu rozrząd należy cyklicznie wymieniać, inaczej auto nie będzie prawidłowo pracować. W artykule znajdziesz wszystko, co warto wiedzieć o wymianie rozrządu w samochodzie. Zapraszamy do czytania.
Co ile wymiana rozrządu?
Nie można jednoznacznie stwierdzić, co ile kilometrów należy dokonać wymiany, ponieważ wymiana rozrządu w Volvo, Audi, VW, Subaru, Toyota, czy Lexusie może mieć miejsce w różnym czasie. Wszystko zależy od wytycznych producenta oraz tego, jak wytrzymały jest cały układ. Elementy układu rozrządu należy wymieniać, patrząc na czas eksploatacji i ilość przejechanych kilometrów.
W zależności od producenta liczba kilometrów i lat może być różna. Niektórzy podają nawet 200 tysięcy przejechanych kilometrów lub 10 lat użytkowania. Specjaliści uważają, że część producentów przecenia swoje produkty, warto więc odjąć od tej liczby 50-80 tysięcy kilometrów oraz 3-4 lata.
Trochę innym przypadkiem jest łańcuch rozrządu, to jeden z najbardziej wytrzymałych elementów tego układu. Mimo to wciąż może się popsuć. Łatwo to jednak zauważyć, łańcuch wydaje wtedy charakterystyczne dźwięki.
Kiedy wymienić rozrząd – objawy
Objawy wskazujące na wymianę rozrządu mogą być różne, wszystko zależy od tego, który element się psuje. Na przykład, gdy uszkodzony jest pasek rozrządu, wtedy silnik pracuje nierówno, słychać hałasy dobiegające spod obudowy paska, a także występuje szarpanie silnikiem podczas jego gaszenia.
Z kolei głośne hałasy dobiegające spod maski mogą być sygnałem informującym, że popsuł się łańcuch rozrządu.
Czy wymiana rozrządu jest trudna?
Wymiana rozrządu, niezależnie od marki auta, to zadanie, które lepiej pozostawić profesjonalistom. Jednym z miejsc świadczącym usługi serwisowe dla różnych marek aut, takich jak Volvo, Audi, VW, Subaru, Toyota, czy Lexus, jest Autoduet. Wśród licznych usług oferują oni m.in. serwis Volvo w Warszawie https://autoduet.com.pl/serwis-volvo/
Co należy wymienić przy wymianie rozrządu?
Najczęściej wymieniany jest pasek rozrządu, ale to nie jedyny element, którym należy się zająć. Także współpracujące z tą częścią elementy, takie jak rolki, napinacze, czy pompa wodna, dobrze jest zastąpić nowymi modelami.
Wymieniając pompę wodną, trzeba obowiązkowo wypłukać układ chłodzenia. Pominięcie tej czynności bardzo często skutkuje awarią pompy i jest jedną z najczęstszych usterek tego podzespołu.
Czy w rozrządzie jest olej?
Olej silnikowy pełni różne funkcje, wliczając w to także te, które nie mają miejsca w obrębie jednostki napędowej. Doskonałym tego przykładem są samochody wyposażone w silnik spalinowy z łańcuchowym napędem rozrządu – w takim układzie olejem zasilane są napinacze hydrauliczne.
Podstawowymi rodzajami napędu rozrządu w silnikach spalinowych są rozrząd paskowy i łańcuchowy. Istnieje jeszcze opcja będąca hybrydą obu rozwiązań, jaką jest pasek rozrządu pracujący w oleju (tak zwana technologia hot oil).
Te rozwiązania (napinacze hydrauliczne zasilane olejem, pasek hot oil) pokazują, że nie tylko w rozrządzie olej pełni istotną funkcję, ale również trzeba dbać o odpowiedni jego poziom, aby zachować ten układ w dobrym stanie.
Co się stanie, jak się nie wymieni rozrządu w samochodzie?
Skutki tej decyzji mogą być opłakane. W szczególności zerwany pasek może wyrządzić wiele szkód. Pamiętaj, by w takim przypadku nie uruchamiać pojazdu, tylko skontaktować się ze specjalistami, którzy wymienią pasek. Jeśli tego nie zrobisz, to istnieje spora szansa, że próbując uruchomić na siłę pojazd, zniszczysz całkowicie silnik.
Czy trzeba wymieniać cały rozrząd?
Należy tutaj zaznaczyć, że to, co potocznie nazywane jest rozrządem, tak naprawdę jest wyłącznie częścią tego układu. Elementami eksploatacyjnymi, które podlegają wymianie, są jedynie części napędu rozrządu, a nie sam rozrząd. Wśród tych elementów wymienia się pasek, napinacze, rolki, prowadnicę, pompę wody, łańcuch oraz koła zębate.
Zestaw tych części nie będzie dla każdego samochodu taki sam, wszystko zależy od tego, jaki silnik ma napęd – czy jest przekazywany paskiem, czy za pomocą łańcucha.