Najważniejsze aspekty wymiany klocków hamulcowych

W zależności od marki, typu pojazdu i silnika, wymiana klocków hamulcowych może wyglądać nieco inaczej. Istotne jest również samo ich umiejscowienie — powyższe aspekty mogą mieć również wpływ na to, czy klocki znajdują się z przodu, tyłu lub na obu osiach pojazdu. Sprawdź, czego warto się dowiedzieć przed wymianą klocków hamulcowych.

Do czego służą klocki hamulcowe?

Klocki hamulcowe to inaczej płaskie panele zbudowane z okładziny ciernej i płytki nośnej. Właściwości okładziny są niezwykle istotne, ponieważ to ona odpowiada za tarcie o tarczę hamulcową. Elementy te podczas hamowania dociskane są do tarczy hamulcowej, dzięki czemu samochód może zacząć wytracać prędkość. Klocki dzielą się na 3 różne rodzaje:

  • klocki metaliczne — mogą składać się z maksymalnie 65% składnika metalu, takiego jak drut stalowy lub wełna. Zawierają również dodatek proszku grafitowego i miedzianego. Są bardzo twarde i wytrzymałe, jednak powinny pracować wraz z tarczami wysokiej jakości, ponieważ te słabsze negatywnie wpływają na szybkość zużywania klocków. W trakcie hamowania generują jednak sporo rozgrzanych opiłków, które powodują trudne do usunięcia zabrudzenia na felgach,
  • klocki ceramiczne — w ich składzie dominują włókna ceramiczne, węgiel, żywica i krzem oraz dodatek kevlaru włókna węglowego. Klocki ceramiczne doskonale radzą sobie podczas hamowania i nie wpływają negatywnie na zużycie tarcz hamulcowych. W przeciwieństwie do klocków metalicznych nie tworzą uciążliwych zabrudzeń,
  •  klocki organiczne — wytwarza się je z gumy, węgla lub szkła, przez co są najtańszą dostępną alternatywą dla popularnych typów klocków. Mają niską wytrzymałość na temperatury, szybko się ścierają, a podczas hamowania generują zabrudzenia z rozgrzanych opiłków. Najczęściej stosuje się w je w mało eksploatowanych i niewielkich pojazdach.

Czym kierować się przy wymianie przednich i tylnych klocków hamulcowych?

Podczas hamowania siła rozkładana jest na przednią i tylną oś pojazdu. Przednia przyjmuje ok. 70% siły, a tylna ok. 30%. Dlatego podczas wymiany klocków z tylko jednej osi należy jednocześnie sprawdzić stan drugiej. Eksperci zalecają wymianę klocków osi tylnej przy co drugiej wymianie klocków osi przedniej. 

W zależności od rozmiaru lub mocy silnika auta, tarcze hamulcowe montuje się jedynie w określonych miejscach. Auta małe, o mniejszej mocy mają tarcze jedynie z przodu, a na tylnej osi montuje się bębny. W samochodach o większych i bardziej mocarnych silnikach, takich jak Volvo czy Audi (oraz pojazdach z nowych roczników lub wyższej półki) tarcze znajdują się zarówno z tyłu, jak i przodu.

Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe?

Samochody są zazwyczaj wyposażone w różne rozwiązania pozwalające na zweryfikowanie stanu klocków bez zaglądania w koła. Znacząca większość klocków posiada blaszki, które wydają dość charakterystyczny dźwięk tarcia metalu o metal, doskonale słyszalny w kabinie. Klocki pozbawione blaszek również dadzą o sobie znać akustycznie, jednak ten rodzaj będzie komunikował konieczność wymiany piskiem. Nowsze pojazdy często same komunikują fakt zużycia klocków stosownym powiadomieniem.

Konieczność wymiany klocków, podobnie jak oleju, determinują również przejechane kilometry.  Klocki hamulcowe powinno się wymieniać co 30-50 tysięcy kilometrów, jeśli kierowca porusza się samochodem w sposób spokojny i mało dynamiczny. Właściciele pojazdów o tzw. ciężkiej nodze będą musieli nieco częściej zaglądać do mechanika, ponieważ w takim przypadku wymiana powinna odbywać się już co 10-20 tysięcy kilometrów.

Jak najlepiej wymienić klocki hamulcowe?

Wymianę klocków hamulcowych można powierzyć firmie lub dokonać jej samodzielnie. Wielu kierowców z podstawową wiedzą na temat naprawy pojazdu decyduje się na wymianę we własnym zakresie, co jednak nie daje gwarancji prawidłowego funkcjonowania samochodu. Hamulce, poza oponami, są jednymi z najbardziej istotnych elementów pojazdu, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. 

Najlepszym rozwiązaniem jest oddanie samochodu pod opiekę profesjonalistów, znających się nie tylko na naprawie wszystkich pojazdów, ale i ekspertów od danych marki. Przykładowo, właściciele pojazdów marki Volvo powinni poszukać mechanika od Volvo. Warszawa jest miastem, w którym znajduje się sporo warsztatów, dlatego warto wcześniej znaleźć zaufane miejsce z profesjonalną obsługą. Jednym z takich serwisów jest firma Autoduet, specjalizująca się w naprawach pojazdów marek takich jak Audi, Subaru, Toyota, Lexus czy właśnie Volvo. Więcej informacji na temat serwisowania szwedzkich pojazdów można znaleźć pod tym linkiem https://autoduet.com.pl/serwis-volvo/.

Warto również pamiętać o tym, że regularna wymiana klocków hamulcowych jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu, a jej zaniedbanie może prowadzić do stworzenia poważnego zagrożenia na drodze. Nadmiernie eksploatowane klocki powodują szybsze ścieranie się tarcz, przez co przeciągana naprawa może finalnie kosztować więcej, ponieważ konieczna będzie wymiana obu elementów.

Najważniejsze aspekty wymiany klocków hamulcowych